4 augusti 2016

I Love Belarus / Vitryssland 2011

Då och då blandar sig politiken in i Eurovision Song Contest. Oftast som något slags pikant krydda i periferin, ibland betydligt mer påtagligt än så. Få bidrag har genom historien haft samma distinkta smak - eller stank - av politisk inblandning som Vitrysslands låt till Düsseldorf 2011.

Jag brukar för det mesta anstränga mig för att bortse från olika länders statsskick när jag bedömer låtar. Jag uppskattar de flesta av de gamla bidragen från Portugal och Spanien då de båda var fascistdiktaturer. Samma med de turkiska bidragen från tiden landet styrdes av sin militärjunta. Ni förstår hur jag tänker.

EU och EBU hade börjat frosta av sin relation till Vitryssland, som hade stått värd för Junior Eurovision i november 2010. En månad senare anordnade man en riktig fars till presidentval som slutade i våldsamheter där inte färre än sju av kandidaterna kastades i fängelse kvällen före valet. Flera av kandidaterna utsattes för tortyr och polisbrutalitet och dömdes till lagom långa straff för att omöjligen kunna ställa upp i nästa presidentval.

Nu tyckte man att det behövdes en patriotisk sång som kunde elda på folkets glöd och signalera till omvärlden att man inte brydde sig ett skvatt om någon annans synpunkter på situationen i landet. Från början skulle Anastasia Vinnikova sjungit "Born in Bielorussia" men då den låten givits ut för tidigt skrev man en ny låt med en minst lika hysteriskt uppskruvat nationalistisk text.

Den 11 april 2011 exploderade en bomb på en av de mest trafikerade metrostationerna i Minsk mitt under rusningstrafiken. President Lukasjenko tog tillfället i akt och hävdade att terrordådet berodde på all den demokrati som omvärlden tvingat Vitryssland att införa och som gjort alla sjuka och illamående men som det nu skulle vara slut med.

Två misstänkta gärningsmän greps, erkände efter att ha förhörts under hårda former och avrättades, trots att internationella källor misstänkte att bomben placerats i metron av KGB för att avleda uppmärksamhet från det politiska tumultet och de allt sämre statsfinanserna.

Allt detta är vad "I Love Belarus" representerar i mina ögon och jag har hemskt svårt att bortse från omständigheterna. Jag tycker att låten är dålig och att Anastasia är en minst sagt medioker artist, men det spelar egentligen ingen roll. Under omständigheterna har jag svårt att känna något annat än avsmak för hela paketet.

I november 2019 bestämde det svenska utrikesdepartementet att landet ifråga ska heta Belarus även på svenska men då den här bloggen enbart handlar om bidrag som tävlat före det officiella bytet används Vitryssland istället.

Uppdaterad 6 september 2020



Anastasia Vinnikova / I Love Belarus (Vitryssland 2011)
14:e plats av 19 bidrag (semifinal) i Düsseldorf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar