8 maj 2016

Bitaqat hob / Marocko 1980

Att ligga i Europa var aldrig ett krav varken för medlemskap i EBU eller för att få tävla i Eurovision Song Contest. När tekniken var ung och primitiv och inga satelliter fanns att tillgå fick alla länder som kunde nås av programsignalen vara med.

Nästan alla länder runt Medelhavet, oavsett de är europeiska, asiatiska eller afrikanska, är aktiva medlemmar i EBU och skulle därför få vara med och tävla. Trots det har bara ett enda av de afrikanska medlemsländerna ställt upp, och bara en enda gång. Möjligen för att där finns ett annat land i startlistan de ogärna skulle vilja beblanda sig med.

Tunisien anmälde sig till finalen i London 1977 och hann lottas till startnummer fyra - mellan Nederländerna och Österrike - innan de drog sig ur. Libanon skulle ha deltagit 2005 (med den här låten) och hoppade av i sista sekund då de insett att de var tvungna att visa Israels bidrag i sin sändning.

Frågan är om det är Israels närvaro som fått arabländerna att hålla sig hemma under alla år? Man vet att Jordanien avbröt sin sändning av ESC 1978 då det stod klart att Israel skulle vinna. Man lovade tittarna att återkomma och visa vinnaren dagen efter, bara för att visa tvåan Belgien istället.

Hoppade Marocko in först efter att Israel hoppat av 1980? Det verkar inte så sannolikt, då israelerna kastade in handduken relativt sent. I vilket fall skickade Marocko den unga och lovande Samira Bensaïd med en låt producerad i Frankrike.

Resultatet blev ett förföriskt stycke västerländsk disco blandat med påtagliga, typiskt arabiska influenser. Istället för den topplacering Samira skulle förtjänat blev det bara sju poäng - samtliga från den italienska juryn - och näst sista plats. Det påstås att Marockos kung Hassan II blev så upprörd att han personligen bestämde att hans land inte skulle delta några fler gånger.

Samiras karriär led inte av nederlaget. Hon flyttade till Egypten och blev en av arabvärldens allra mest framgångsrika sångerskor under namnet Samira Said. Hon har sålt minst 50 miljoner skivor och anses ha bidragit till att revolutionera och modernisera den arabiskspråkiga musikindustrin.

Än idag (2016) är "Bitaqat hob" det enda bidrag som framförts helt på arabiska och Marocko det enda afrikanska land som deltagit i tävlingen. Personligen skulle jag hoppas att de nordafrikanska länderna skulle söka sig mot Europa och vilja visa upp sin musik i ESC. Vi skulle alla må bra av att närma oss varandra och kanske någon skulle upptäcka att det inte är så farligt att tävla mot Israel.



Samira Bensaïd / Bitaqat hob (Marocko 1980)
18:e plats av 19 bidrag i Haag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar