20 november 2016

Dona / Makedonien 2016

Efter Kaliopis snygga uppvisning i Baku 2012 - då hon tagit landets  dittills näst bästa placering - hade Makedonien fallit tillbaka i sin gamla ovana att ställa upp med helt okej bidrag med totalt misslyckade scenframträdanden. Det var ingen större överraskning när makedonisk tv slutligen frågade Kaliopi om hon kunde tänka sig att ställa upp en gång till.

Ännu en gång vände hon sig till sin långvarige samarbetspartner och ex-make Romeo Gril för att få ett passande bidrag att ställa upp med. Jag hoppades åtminstone att de den här gången skulle våga gå lite längre bort från ESC-mallen och våga ställa upp med något lite mer utmanande. Kanske något i stil med Kaliopis gamla hitsingel "Ti"?

Till en början kände jag mig lite besviken då jag hörde "Dona". En förvisso stilig och intensiv men också rätt typisk ballad, helt utan den skärpa jag hade hoppats på.

Däremot var det inget fel på framförandet: Kaliopi var lika lyskraftig och övertygande som alltid och på scenen i Globen uppvisade hon dessutom en snudd på spöklik likhet med den legendariska Tereza Kesovija.

Ändå räckte det inte riktigt ända fram och Makedonien snubblade på målsnöret, som så många gånger förut. Själv hade jag gärna sparkat ut Litauen eller Belgien till fördel för Kaliopi, men som den stjärna hon är skakade hon snabbt av sig den värsta besvikelsen och gick vidare.



Kaliopi / Dona (Makedonien 2016)
11:e plats av 18 bidrag (semifinal) i Stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar